Posts

Showing posts from April, 2016

Kehidupan Itu Indah

Assalamualaikum

Alhamdulillah

Kehidupan itu indah

Macamana boleh dikatakan indah pula ya?

Saya mengatakan 'kehidupan itu indah' kerana ada warna-warni, asam garam dan pahit manisnya.

'Tapi kehidupan saya penuh pahitnya, macamana tu?'.

Mari kita renung, ada tak masanya kita ketawa, ataupun tersenyum? Jujur pada diri, mesti ada kan? Jadi, itulah keindahannya. Mungkin kebanyakkan masa kita murung, bersedih dan kecewa, tapi ada juga masa-masanya kita tertawa dan tersenyum.

Sebenarnya tidak salah untuk bersedih dan kecewa, tapi biarlah ianya berpada dan tidak keterlaluan. Sama halnya juga dengan ketawa dan bergembira, pun ada had dan batasnya juga.

Andaikata kita hanya ketawa dan bergembira saja, ataupun bersedih dan berduka saja, mesti sampai satu tahap akan terasa kebosanannya.

Allah itu Maha Adil dan Bijaksana. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya. Walaupun sememangnya perjalanan setiap hambaNya tidak sama, namun dibahagikanNya juga sedikit rasa…

Everything comes to you at the right time

Image
Assalamualaikum

Harini saya nak kongsikan dengan semua yang saya jumpa di Facebook :

Everything comes to you at the right time. Be patient.

Segalanya datang kepada kita tepat pada masanya. Bersabarlah.

Banyak perkara mahupun benda yang kita mohon dalam hidup kita. Antaranya kekayaan, kebahagiaan, kesenangan, ketenangan hati dan sebagainya. Tapi tak semua kita akan kita peroleh pada masa yang kita pohon itu, malahan ada sesetengah yang kita tak dapat pun.

Tapi perasan tak, ada sesuatu yang lebih istimewa diberikanNya. Kadang tu, sesuatu yang kita tak jangka pon.

Bila kita renung-renung balik, kita pon berkata pada diri, "Oh, Allah tak bagi masa dulu tu sebab Allah nak bagi masa sekarang ni rupanya", ataupun "Oh, Allah tak beri apa yang aku minta sebab ada istimewa yang Allah hendak berikan rupanya".

Seperti budak kecil, ada masa kita tak beri segala apa yang mereka minta, sebabnya samada sebagai pengajaran buat mereka yang tak semua boleh dapat dengan mudah,  ataupun …

Iceberg

Image
Assalamualaikum

Saya percaya ramai di antara kita yang mempunyai akaun di media sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest dan macam-macam lagi. Betul kan? Bagi mereka yang mempunyai telefon pintar dan  mempunyai talian internet, paling tidak sudah semestinya ada akaun Facebook.

Dalam melayari media sosial ini, mesti kita akan dihidangkan dengan kisah-kisah gembira, kejayaan dan kebahagiaan sahabat-sahabat kita. Namun ada juga kisah sedih dan duka, cuma kuantitinya kurang berbanding kisah bahagia.

Agak-agak terdetik tak dalam hati, "Bahagianya dia", atau "Seronoknya dia", ataupun "Bestnya dia". Kalau takde, baguslah. Tapi kalau ada, itu normal sebagai manusia. Saya sendiri tak terlepas daripada rasa itu. Cemburu juga rasa di hati dengan apa yang dipaparkan.

Tapi tahukah kita tentang kepayahan, kesusahan dan juga kesengsaraan yang mereka hadapi? Rasanya ramai yang tidak tahu daripada yang tahu.

Sepertimana iceberg, kita hanya nampak pada bahagi…